Постинг
24.10.2011 22:27 -
Езиково развитие до предучилищна възраст.
Автор: logoped
Категория: Други
Прочетен: 1040 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 24.10.2011 22:28
Прочетен: 1040 Коментари: 0 Гласове:
1
Последна промяна: 24.10.2011 22:28
В различни сайтове и книги може да намерите различни скали за езиковото развитие. Аз се доверих на скалата на най-авторитетната световна организация в тази област - ASHA (American Speech-Language-Hearing Association), която преведох с лека адаптация. Ако ползвате английски, може да видите оригиналните статии ТУК. Огромното предимство на тази скала е, че разглежда отделно слушането и разбирането от една страна, и говоренето от друга. Нещо което съм длъжен да изясня, е че съществуват малко разлики подобни скали, представени от различни автори. Тази следва да се приема като минимална. Повечето деца се развиват по-бързо, но ако Вашето дете не покрива тези норми, важно е да потърсите логопед.
Слушане и разбиране | Говорене |
Раждане-3 месеца - Стряска се от силни звуци - Притихва или се усмихва, когато му се говори - Изглежда, че разпознава вашия глас и се заслушва или разплаква - При кърмене реагира, когато чува звук | Раждане - 3 месеца - Издава звукове на удоволствие (гука) - Плаче различно за различните нужди - Усмихва се, когато ви вижда |
4-6 месеца - Очите се движат по посока на чут звук - Реагира при промяна на тона на гласа ви - Забелязва играчките, които издават звуцу - Заслушва се в музика | 4-6 месеца - "бърборенето" все повече наподобява човешката реч с много различни звукове, включително П, Б, М. - "Кикоти" се и се смее - Издава звуци на вълнение и неудоволствие - "Гука", когато е оставено само или когато играе с вас |
7 месеца-1 година - Харесва бебешки игри, като "буба лази" - Обръща се и гледа по посока на звука - Заслушва се, когато му говорите - Разпознава думи от бита като "сокче", "кукла", "книжка" и др. - Започва да реагира на искане (като "Ела тук" или "Искаш ли още?") | 7 месеца - 1 година - Гукането вече съдържа къси и дълги групи от звукове, напр."та-та, бобо бибибиби" - Използва реч или неплачещи звукове, за да привлече внимание - Използва жестове за комуникация (маха за довиждане, вдига ръце, за да бъде вдигнато) - Имитира различни говорни звукове - Използва една или две думи (мама, тата, ам) около първия си рожден ден, макар че звуковете може да не са ясни. |
1 до 2 години - Посочва няколко части на тялото, когато го питате - Изпълнява няколко прости инструкции и разбира прости въпроси (напр."Дай топката" "цункай мама," "къде е тати"). - Заслушва се в прости истории, песни и римушки. - Посочва картинки в книжките, когато го попитате. | 1 до 2 години - Казва все повече думи всеки месец - Задава прости въпроси. - Използва словосъчетания от две думи (напр. "Мамо, дай,"). - Използва много различни съгласни звуци в началото на думите. |
2-3 години - Разбира разлики в значението ("ела-спри," "в-на," "голям-малък," "горе-долу"). - Следва две инструкции, подадени едновременно ("Вземи книжката и я сложи на масата"). - Заслушва се и харесва да слуша по-продължителни истории | 2-3 години - Има свои думи почти за всичко. - Използва поне две или три думи, за да говори или да иска. - Използва К, Г, Ф, Т, Д, и Н. - Хората в неговото обкръжение разбират какво иска да каже. Често търси внимание, назовавайки разни предмети.. |
3- 4 години - Чува, когато го викате от другата стая. - Чува телевизията или радиото със същата сила на звука, както и другите в семейството. - Отговаря на прости въпроси, като "Кой е това?", "Какво е това?", "Къде?" и "Защо?". | 3-4 години - Говори за детската градина и за приятелчетата си. - Хората извън семейството също разбират какво казва. - Вече използва много изречения, които съдържат 4 или повече думи. - Все повече говори с лекота, без да повтаря срички и думи. |
4-5 години - Задържа вниманието си на кратки истории и отговаря на въпроси. - Чува и разбира почти всичко, което му казват. | 4-5 години - Използва изречения, които съдържат много детайли ("Моята праскова е най-голяма"). - Разказва истории, които имат връзка с темата на разговора. - С лекота общува с други деца и възрастни. - Използва в речта си почти всички звукове, с изключение на Р, който обаче трябва да бъде научен преди първи клас). - Римува думи. - Назовава някои числа и разпознава отделни букви. Използва изрази, заимствани от хора от неговото обкръжение. |
Кога ще проговори моето дете? : развитие...
Невропсихологическа диагностика в детска...
Развитие на детето от 0-1г.
Невропсихологическа диагностика в детска...
Развитие на детето от 0-1г.
Няма коментари
Търсене
За този блог
Гласове: 14
Архив
Блогрол